Tuesday 17 February 2009

En ren tros-fråga

Idag fick jag ett brev. Företaget TONO international, som kanske egentligen heter Provea, har via ett annat företag: TM-bolaget Firstbase i Karlskrona, tagit emot en beställning från mig. Jag vill, enligt brevet, ha deras välkomsterbjudande. 1 par stportiga boxershorts (eller kalsonger) helt kostnadsfritt. Så bra då! Men nu ligger det så till, att jag aldrig beställt detta. Så jag googlar på Firstbase och får prata med någon i kundtjänst. Nej, de har inte registrerat mitt telefonnummer, eller mitt mobilnummer eller något annat nummer i familjen. Så vad har hänt? Det vet inte Firstbase.
På brevet står att man har rätt att utnyttja sitt 'öppet köp fram till 2009-02-24 (16.00). ' Tack! Men jag har ju´inte ens beställt kallingarna!
Kanske är det en bluff! Jag ringer en vän på en av lokaltidningarna. Hon verkar van vid liknande händelser och ger mig det enda kloka råd man förmodligen kan ge: Ring och avbeställ!
Jag ska göra det. Men det är ju inte rätt! Om jag mot förmodan skulle strunta i detta kommer så småningom 2 par boxershorts. Varannan månad. Till det facila priset av 139,00 + 34,50 i porto och exp. Det var ju inte så billigt, eller var det?
Men grundfrågan är: har någon på något av dessa företag gjort en miss - den mänskliga faktorn - eller är det en högst medveten försäljningsstrategi? Det vet man inte!
Det är en ren tros-fråga!

6 comments:

Ubbelix said...

Hej!
Tono International består av ett gäng skitskallar som i bästa fall bara stjäl vår tid, dvs den tid det tar att avbeställa det de tvingat på oss. I värsta fall förmodar jag att de kan kräva betalning för något som vi aldrig beställt. Gissa vad jag skulle vilja göra med dem!

Trötter said...

Drabbades av typ samma sak idag med ett brev ifrån Tono International, fast de hänvisade till att "TM-Bolaget Ringmuren i Visby" som skulle sköta deras marknadsföring skulle ha fått en order av mig. Man blir så trött! Hur stoppar man sådana här tilltag???

jeppenator said...

Fick ett precis likadant brev ifrån TONO INTERNATIONAL där det stod att de skulle skicka två par boxershorts till mig, vilka jag aldrig har beställt. så. jag sökte upp Proveas hemsida och mailade nedanstående till kundtjänsten.

Hej Proeva (Tono), jag vet ej när jag har "anmält" mig som kund hos er och jag vet ej hur ni har fått tag på min adress.
Jag vill bara meddela att jag ej vill vara kund hos er och att jag ej vill få några erbjudanden och så vidare.
Om ni mot förmodan tycker att ni har något skriftligt avtal mellan oss så vill jag upplysa er om den svenska lagen där
det tydligt står att personer under 18 år ej kan skriva avtal och på så sätt är jag inte skyldig er någonting.

Jag fick svar efter endast någon minut där det stod att de skulle hantera mitt ärende inom kort.

kändes liksom inte så roligt att måsta betala 163kr i månaden plus porto :(

PBK said...

Sak samma här. Någon obegriplig försäljare ringer en på väg hem från jobbet och undrar vilken storlek man vill ha. Storlek på vad undrar jag då? Jo, till kalsongerna som jag vunnit på internet. Hoppsan, det var mer än vad jag kände till var min replik och sade nej tack och lade på.
Någon vecka senare kom ett brev från Tono där det stod att denna fantastiska kalsong skulle levereras. Var inne och makulerade beställningen via internet men kan ge mig sjutton på att ett paket snart dyker upp i posten.

Unknown said...

Hej broder.
Trevligt att se att det finns ngn. som vågar ta upp striden mot dessa skrupulösa utsugare.Oseriösa både vad gäller marknadsföring o sättet att utnyttja svaga (gärna både till förstånd o kassa) människors sårbarhet gentemot lurendrejeri.Önskar dig o din (stora)familj GUDS rika välsignelse. Syskonhälsningar från.
Eva Berqvist
Holy Riders Skåne

Unknown said...

Hallå,

Dom är banne mig inte riktigt kloka.
Jag har mailat och sagt upp medlemsskap två gånger, först i mars, därefter i juni. Lik förbannat skickar dom kalsonger och räkningar.
Ringde dom i dag, han som svarade kunde knappt svenska och dom hade inte fått mina mail, men naturligtvis kunde han säga upp det här och nu, bara jag betalar 185 kr för de senast två kallingarna som jag inte heller vill ha. Jag tänker inte betala.
Gunilla Sörensen