Friday 2 January 2009

Ur en hunds perspektiv

Nyårsraketer! Jo, jag har köpt några genom åren. Jag tror inte jag har lagt mer än högst 200 kr på detta tvivelaktiga nöje. Men visst är det vackert, när himlen lyses upp!
Nej, det är hemskt! Under störren delen av nyårsaftonen sprang vår Jack Russel Terrier, Ludde, runt som en galning. Ömsom skällde, ömsom skakade. Problemet var inte att vårt annars trevliga nyårsfirande stördes. Det gick väl an men även en person som inte kan mycket om hundar kunde ju se att han var stressad. Kanske beroende på att jag nu upplevde firandet ur hundens perspektiv, kändes det som att smällarna och raketerna blivit fler. Till vilken nytta? (Nej, jag vet: Det är inte därför man smäller av fyrverkerier). Nu ser jag framför mig en rad nyårsfiranden, som för mig (oss) kommer att vara fokuserade kring hur vi kan få Ludde att slippa lida. När vi gick till affären vid fyra-tiden var det en stackars hund som löpte amok i entrén och en lika stressad matte, som försökte få lugn på sin valp. Det var en ganska stor hund och det verkade inte helt enkelt. Då upplevde jag att smällarna hade detonerat mitt i köpcentret, nära hunden.
Förmodligen är det bara att lida sig igenom detta dygn. Sån tur att en hund med all sannolikhet inte har minst koll på klockor och almanackor!

No comments: