Friday 2 January 2009

Nytt år

Inget speciellt händer bara för att klockan plötsligt visar att det är en ny dag. Eller att almanackan skriver 2009. Ändå står vi där med varsitt glas Asti. Den ska hällas upp så nära tolvslaget som möjligt. Skål! Gott Nytt År! Det är trevligt att fira nyår men det skulle kunna vara lika trevligt att önska varandra glad april eller något annat!
Nåväl, nu är det i alla fall ett nytt år och en stor skillnad för det nya året med sig för mig. Jag arbetar fr o m 1/1 2009 endast 75 %. Det är min faktiska tjänstgöringsgrad. Fram till 31/12 2008 hade jag även 25% extra prästtjänst. Förmodligen kunde jag fått fortsätta med det ett tag till. Kanske ett helt år, beroende på vissa kyrkliga omstruktureringar. Jag tackade nej till den möjligheten. Jag vill ha detta extra utrymme till mina studier. Så nu ska jag arbeta tre veckor heltid och sedan vara ledig en hel vecka. Den veckan kommer jag att ägna åt min forskning. Det känns mycket bra, att efter fem års studier få koncentrera mig på att bli färdig. Detta är en klar förändring för mig, som inträffade 2009-01-01. Men annars verkar det mesta vara sig likt både hemma och på jobbet!
Vi fick en fantastisk start på det nya året. I strålande solsken tog vi en lång och frisk promenad utåt Björkenäs. Så underbart! Solen sken och det var många som gjorde som vi. Mer sådant!

1 comment:

Gerthie said...

Ah, men nu hänger jag inte med? Enligt Johan jobbade du en timme i veckan tidigare och nu ska du skära ner på det......????? Orkar familjen med att ha dig hemma 1 timme till i månaden nu?
Kram, kram
Gerthie
PS. Nu får jag väl springa och gömma mig?DS