Sunday 4 January 2009

Jesus i skolan

Läste en mycket bra blogg på expressens nätupplaga. Underbara Clara från Västerbotten. Det var Gerthie, som tipsade mig. Så bra! Hon skriver om religion och naturvetenskap i skolan. Om objektivitet och respekt. Läs gärna på:

http://www.expressen.se/debatt/1.1421251/jesus-behovs-i-svenska-skolan

Ett citat ska jag ta med:

'Jag tror att varken religiösa eller sekulära skolor är lösningen på problemet. Jag tror på integrerade skolor. Jag tror att barn behöver möta många olika nationaliteter och typer av människor och lära sig att respektera varandra.'

Hon har många andra poänger. Bl a att naturvetenskap också är en slags teori och ingen absolut vetenskap. Ja, det finns mycket att fundera över. Jag är själv inte odelat positiv till religösa friskolor men i ett demokratiskt, pluralistiskt samhälle vore det konstigt om det inte skulle finnas möjlighet att starta en skola på religiös grund om andra får starta skolor på andra grunder.

Viktigt är också att kommunal skolor även de bygger på någon form av värdegrund.

För mig är det dock mest naturligt att finnas i världen. Tillsammans med andra människor. Inte separera!

No comments: