Saturday 6 December 2008

Stoppa rasismen

Den 9:e november var det en manifestation i Kalmar 70 år efter Kristallnatten. De 30 personer som demonsterade blev atackerade av nynazister. Idag hölls en ny manifestation, som en protest mot det rasistiska våldet. Fler än 30 hade kommit. Det inleddes med trumpet och sedan blev det diktläsning och diverse anföranden. De tre som talade var ungdomar. Jag kände igen Malin Hansson från Antidiskrimineringsbyrån. Det var en bra manifestation. Sista trumpetsolot var en impovisation över psalmen: De komma från öst och väst. D v s i himlen kommer alla att få plats. Varför ska vi då skapa problem här på jorden? Det påminner mig om en av befrielsesångerna i Sydafrika. Texten var problematisk. man sjöng t ex om dåvarande Premiärministern P. W. Botha: 'Botha will never go to heaven.' När jag frågade ungdomarna (detta var på 80-talet och jag var själv ung) hur de kunde veta att han inte skulle komma in i himlen. Kan ni verkligen döma honom? Då svarade de: Han vill inte komma dit, för i himlen finns ingen apartheid.
Ute på gågatan i Kalmar fanns det folk från i stort sett alla politiska partier. Det var bra. Dessutom kom ett gäng som förmodligen stod nynazimen nära och började dela ut flygblad. Men det var ju bra, tänkte jag. Då deltar de ju i det demokratiska samhället. Toppen!

No comments: