Saturday 20 December 2008

Karin

En flicka som kom ifrån Bräkne
hon hade väl knappast nå'n fräkne.
Med släkt bakom plogen
hon sprang runt i skogen.
Men arbetar sedan som djäkne.



Till denna dikt om Karin behövs kanske en och annan förklaring. Jag tror Karin kommer från Bräkne-Hoby i Blekinge. Jag har för mig att hon inte har några fräknar, som jag tror kallas 'fräkne' i singularis. Om mitt minne inte sviker mig, så är hennes släkt bönder längre tillbaks och hennes far och bror arbetar vid vägverket och där finns även en och annan plog. Springa runt i skogen gör man om man orienterar och 'djäkne' betyder enligt Wikipedia: 'lärjunge i lärdomsskolans högre klasser och härstammar från den tid då den högre utbildningen endast skedde i kyrkans regi.' Karin är ju församlingens pedagog. Därför fortsätter nu dikten, dock ej som limerick:



Barn i alla åldrar har
Karin blick för. Hon ej spar
på sin möda
för att föda
ge åt alla och envar.



Främst med limpa, saft och bulle!
Hellre lärdom, om hon skulle
välja måsta.
Det får kosta!
Här är alltid fuller rulle!

1 comment:

Uffe said...

Ett beroende har man plötsligt skapat... efter tveksamma rim i dikter om sina kollegor... ja du e rolig du...