Friday 5 December 2008

Bach's mässa i H-moll - igen!

Något mycket märkligt händer! Under hela 2008 har jag, som medlem i Sancta Birgittae Sångare, övat på min stämma i H-mollmässan. Det är ett fantastiskt verk. Av många beskrivet som det största kyrkomusikaliska verk, som skrivits. Det är ju naturligvtis en smaksak. Som det heter på latin:
De gustibus non est disputandum. (Om smaker ska man inte diskutera).
Men faktum kvarstår att H-mollmässan är omfattande och krävande. Med andra ord har den fyllt mycket av min tid under detta år. Fram till den 23 november, då vi uppförde verket i Birgittakyrkan. Jo, den har ju även fyllt vår gemensamma tid, som makar, eftersom Kristina sjunger alt i kören och även hon suttit framför pianot och övat.
Även under min resa i Sydafrika hade jag med mig både noter och CD-skiva med musiken inspelad. Dessutom dök ju H-mollmässan upp i bok av Peter Høeg. 'Den tysta flickan'. Jag har skrivit om detta tidigare. Snacka om mässa att snika sig in i alla vrår av mitt liv.
Just nu försöker vi därför bildligt sudda ut H-mollmässan ur våra liv. Noterna är lånade från Nybro och ska återlämnas utan alla de blyertsanteckningar som vi, varandes goda körsångare, har infört på en ansenlig mängd ställen i notbilden. Det blir med andra ord skönt att på söndag få börja med en annan repertoir.
För att få lite annat att tänka på tar jag fram en av de böcker jag fick i födelsedagspresent. En vanlig, lättlsät deckare av Arne Dahl: 'Himmelsöga'. Den börjar med ett vanligt rån i en videobutik. När en av poliserna, Paul Hjelm, 100 sidor senare i boken sätter sig i bilen på väg till Tierp får han naturligtvis lust att lyssna på musik och så småningom åker en skiva av Bach fram. Vilken? H-mollmässan, så klart:
'Det var den vackraste musik som fanns. Johann Sebastian Bachs mässa i h-moll - längre än så nådde inte människan. Han trängde vidare norrut genom Uppland i sin nya miljövänliga etanolbil och kände hur den svävade ovanför jordklotets yta.'
H-mollmässan dyker sedan upp med jämna mellanrum i boken. Jag inser att jag måste kapitulera. Jag är såld! Jag får önska mig en god inspelning av verket i julklapp och någon av mellandagarna sjunka ner i en fåtölj framför öppna spisen och ge mig hän.

1 comment:

bolonassos said...

Hej!
Du har absolut rätt!
Även för min del är h-mollmässan livsnödvändighet!

Hörde den första gången 1965 med
Eugen JOCHUM som dirigerade BAYERSKA RADIONS SYMFONIORK. & kör, MÜNCHEN och året därpå med Lorin MAAZEL som ledde
RIAS' KAMMERCHOR och BERLIN-RADIONS SYMFONIORK (båda på Philips).
Två år senare kom upplevelsen med Nikolaus HARNONCOURT som ledde CONCENTUS MUSICUS, WIENER SÄNGERKNABEN & CHORUS VIENNENSIS, WIEN (Telefunken)
Just nu lyssnar jag på den senaste spartanska utgivningen med Mark MINKOWSKI & LES MUSICIENS DU LOUVRE, GRENOBLE! Lysande!

Mvh Vassilis B