Friday 10 October 2008

Radio och vapenaffärer

Det är spännande att lyssna på radio i Sydafrika. Det finns massor av kanaler. Av gammal vana slår jag på SAfm. Den är statlig och kanske inte alltid så oberoende. Jag vet faktiskt inte. Men det blir roligt när folk börjar ringa in. Idag handlade det om en ny bok, som getts ut. Jag la inte namnet på minnet men den handlar om ’the armsdeal’. Frågan var: Hur har Sydafrikas vapenaffärer påverkar dagens politik. Korruptionsrättegångar, mutanklagelser mm. Krisen i ANC har att göra med detta. De som ringde in var mest män. Vi är ju kanske särskilt intresserade av vapen. (Säger jag, som gjort vapenfri tjänst). Men många var öppenhjärtliga. Det är nog mitt stora intryck. Sydafrika är kontrasternas land men det är också ett mycket öppet samhälle. Mycket får sägas. T ex undrade någon varför inte Mandela granskats. Han var ju president när detta inleddes. Nu tror jag personligen inte att han var inblandad men det känns ju bra att frågan får ställas. En annan lyssnare menade att locket kommer att läggas på, när Zuma blir president. Vem vet?
Det var något kortare bilkö i morse. Jag försöker komma ihåg när man ska åka och när man ska hålla sig inne. Tur i alla fall att det finns radio.
Just nu sitter jag på Historical Papers och skriver detta. Jag har fotograferat material från 1994-2004. Allt fanns inte, så jag får nog göra ett nytt besök i Khotso House, Där SACC har sitt högkvarter. Men mycket har jag nu prydligt ordnat i min laptop.
Snart ska jag gå och äta lunch. Då laddar jag upp dessa rader och de rader jag skrev igår. Från den lugna miljön i Cullen Library, där rader av gamla böcker blickar ner på mig, kommer jag att gå ut i solen och möta alla studeneter. Visst, de flesta håller sig i grupper för sig. Vita här och svarta där. Men så ser man plötsligt några som vågat ta steget. Underbart! Men det roligast är i alla falla den stora, härliga, soliga gräsmattan, där ingen sitter. Utom i kanten. Under träden. Det är vår i Sydafrika. Alla söker sig till skuggan. Oavsett hudfärg.

1 comment:

Matilda said...

Vad fint du skriver pappa!!! puss och kram